tiistai 25. elokuuta 2020

Somea ja merkkien hankintaa

Olen viime aikoina (tässä kuussa) vaihdellut ja laittanut ylimääräisiä merkkejä kiertoon. Ajan saatossa merkkejä kerääntyy silloin tällöin sen verto, että olen laittanut ylimääräiset merkit kiertoon tai myyntiin. Varsinkin kun joitain merkkejä kerääntynyt useampi kappale, on hyvä välillä "siivota" kokoelmia. Merkit ovat vaihtaneet omistajaansa pääasiassa sosiaalisen median kautta.

Viimeksi tällä viikolla (ti 25.8.) läksi pari settiä maailmalle uusille omistajille. Heräsi siinä samalla eräs ajatus blogitekstistä, eli voisi hieman kertoa miten ja mistä postimerkkejä ja muita keräilyyn liittyviä asioita hankin.

Mainitsinkin tuossa aloituksessa sosiaalisen median. Olen esitellyt otoksia kokoelmastani sosiaalisessa mediassa. Olen esitellyt postimerkkejäni pääasiassa Instagramissa (josta silloin tällöin jaan merkinnän myös Facebookiin). Instagramissa olen esitellyt myös vaihtomerkkejäni, eli merkit joita itse en tarvitse ja jotka olen tarjonnut muille keräilijöille. Yleensä somessa näitä vaihtomerkkejä löytyy #StampsForSwap-tyylisillä hakusanoilla (# eli hästäk). En ole pitäny tarkkaa lukua kuinka useasti olen vaihtanut merkkejä somen kautta. Tusinan verran? Useamman kerran kuiten.

Useimmat somen kautta merkkejä vaihtaneista on ollut Aasiasta. Muutama keräilijä on ollut muualta, nyt nämä uusimmat olivat Amerikoista.

Mistä muualta hankin keräilykohteita? Olen hankkinut niin merkkejä, kirjoja kuin muitakin tuotteita pääasiassa netin kautta. Yleensä olen kolunnut esimerkiksi postimerkkien osalta Huuto.net-sivuston keräilyosaston. Olen etsinyt Huuto.netistä myös muitakin tuotteita kuin postimerkkejä. Myös pari kertaa olen hankkinut sarjakuvia tai kirjoja Huuto.net-sivustolta.

Tori.fi on toinen sivusto, josta olen hankkinut kirjoja tai sarjakuvia kokoelmiini. Postimerkkejä en vielä Torista hankkinut, vaikka sellaisiakin siellä varmaan on myynnissä.

Virallisilta postimerkkien myyntiin keskittyneiltä sivuilta en ole merkkejä hankkinut, vaikka olenkin muita keräilyyn liittyviä tuotteita hankkinut niihin keskittyviltä sivuilta. Esimerkiksi Lauri Peltonen oy eli Lape on keräilyyn keskittynyt sivusto, josta olen kerran tai pari hankkinut postimerkki- ja kolikkokansioita.

Kolikoista tulikin mieleen. Erikoiseurot kuuluvat myös keräilykohteisiini. Niitä en ole erikseen hankkinut, vaan kolikot olen ns. poiminut kierrosta eli vaihtorahojen joukosta laittanut talteen.

Näin merkinnän lopuksi uutinen ja knoppitieto ulkomailta. Suomi ei ole ainoa maa, joka on julkaissut Muumi-aiheisia merkkejä. Esimerkiksi Japani on julkaissut merkkejä vuonna 2015 (lähde: Moomin.com) ja vuonna 2018 (Moomin.com).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti